svētdiena, 2025. gada 28. septembris

KAS NOGALINĀS VADĪTĀJUS ĀTRĀK - STRESS VAI SISTĒMA, KAS ATSAKĀS MAINĪTIES

 

Vakarā pārgurums un neko negribas, nav spēka bērniem un dīvesdraugam. Tā katru dienu. Pa starpu bezmiegs naktī un uztraukums, vai rīt visu pagūšu un vai viss izdosies. Darba nedēļas beigās nogurums tik liels, ka nevar saprast, vai maz vēl esi dzīvs, vai jau nomiris.

Domāju, daudzi vadītāji šajā noguruma apburtajā lokā atpazīst sevi. Cilvēku, kurš cenšas godprātīgi paveikt savu darbu. No kura darba devējs gaida konkrēto rezultātu. No kura kolēģi gaida ne vien, ka vadītājs uzņemsies atbildību teju par visu, kas ar viņiem notiek darbavietā, bet arī sapratni par viņu apstākļiem, izpratni par to, kā viņi jūtas, un, protams, atbalstu un pretimnākšanu šo kolēģu izpratnes robežās.

Un šajā visā pa vidu no katra ledusskapja skan: “Tev vajag mīlēt sevi, rūpētie par sevi. Tev vajag atpūsties beidzot tā kārtīgi. Tev vajag pelnīt vairāk, attīstīt vēl kādu kompetenci un tad tu varēsi kāpt vēl augstākā virsotnē.”

Ledusskapim, protams, taisnība. Vadītājs dodas mācīties un kļūt vēl kompetentāks. Bet tas nepasargā viņu no tā, ka, atgriežoties savā darbavietā, pēc neilga laika viņam atkal pārmetīs nespēju un kompetences trūkumu. Tāpēc ka divi no divdesmit viņa vadībā strādājošajiem kolēģiem nebūs izjutuši sava vadītāja atbalstu, bet kāds cits cels gaismā pierādījumus vadītāja neiejūtībai, jo nevarēja dabūt ar lidmašīnas biļetēm saskaņotu atvaļinājumu.

Mūsdienu pasaulē, kurā dominē starptautiski konsorciji un korporācijas, ir vieglāk izmest kā citronu līdz pēdējam izspiesto vadītāju un paņemt viņa vietā citu, kurš nav vēl tik iztukšots un izdedzis. Nekā atzīt, ka nevar uzlūkot un vērtēt vadītāju atsevišķi no konteksta. Kopā ar interneta piedāvāto iespēju attīstību mums ir milzīgi palielinājies informācijas plūsmas apjoms, kas darbadienas laikā vadītājam jāuztver, jāizanalizē, jāizlemj, jāsadala pārējiem kolēģiem, jāpārbauda, jāuzraksta, jānosūta, jāizlasa, jāizanalizē…

Un es runāju ne vien par vadītājiem uzņēmumos, bet arī par valsts vadītājiem. Kā Senās Romas impērijas laikā vairs nenotiek, kad viens valdītājs varēja aizsūtīt ziņu (e-pasta ekvivalents) ar vēstnesi citam valdītājam un tad gadu gaidīs, kad atjās atbilde uz zirga. Lai cik skarba būtu bijusi nosūtītā tolaik ziņa un draudīgi satriecoša atbilde no otra valdītāja tika gaidīta,  ziņas sūtītājam bija 365 dienas starp abiem e-pastiem, lai parūpētos par sava ķermeņa un prāta veselību. Mūsdienu valodā runājot, uztrenētu savu stresa noturību.

Varbūt beigsim izlikties, ka nekas pasaulē nav mainījies kopš pirmo fabriku laikiem, kad plašākā mērogā tika ieviests mūsdienu vadītāja amata prototips fabrikas īpašnieka ērtībām,- lai viņam pašam nebūtu jākomunicē ar visiem strādniekiem. Šodien mēs esam tādos apstākļos, kad viens cilvēks vairs nevar vadīt desmitiem un simtiem citu 5 – 7 dienas nedēļā, lai pats pēc dažiem gadiem “nesajuktu prātā”.

Problēma, manuprāt, nav 21.gadsimta vadītāju mazspējā un “miglainajā” prātā (brain fog), bet gan novecojušajā sistēmā. Cilvēki vairs nav gatavi strādāt, līdz nāve viņus šķirs no darba, jo īpaši Z paaudzes pārstāvji. Cilvēki vairs negrib darba algas dēļ atteikties no savas dzīves – no kvalitatīva laika kopā ar savu ģimeni un draugiem un no aktīvas darbošanās savā ārpusdarba interešu laukā.

Viena vadītāja vietā jau pavisam tuvā nākotnē nāks vadītāju grupas un kopienas, un varas vertikāli uzņēmumos nomainīs horizontāle – līdzīgs starp līdzīgiem. Un Orvela “bet daži dzīvnieki ir vienlīdzīgāki par citiem” būs zaudējis spēku.

Negaidīsim, kamēr kārtējie ārzemju eksperti mums atvedīs Laimes lāci, lai noharmonizētu mūsu vadītājus ar tiem, kuri citās zemēs zina labāk, kā mums vajag dzīvot savu dzīvi un vadīt savus uzņēmumus, sāksim paši pārveidot novecojušo hierarhiju.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru