ceturtdiena, 2024. gada 3. oktobris

5 SOĻI, KĀ IZMANTOT PRAIMINGA EFEKTU SAVĀS INTERESĒS

 

Man acīs mežs, bet kādam – ausīs saule. Tas bija joks par semantisko praimingu. Kamēr mēs par viņu nezinām, praimings “izmanto” mūs. Ne tā, bet gan tie pārdevēji, kuri zina par šo mūsu smadzeņu darbības īpašību, izmanto praimingu, lai pārdotu. Mārketingā praimings tiek izmantots jau ilgstoši.

Terminu esmu tieši aizguvusi no angļu valodas “priming”. Ar šo vārdu neirozinātnē apzīmē procesu, kurā reakcija uz vienu stimulu ietekmē reakciju uz nākamo. Šajā procesā iesaistīta mūsu implicītā atmiņa. Tas ir atmiņas tips, kad mūsu iepriekšējā pieredze ietekmē mūsu uzvedību, domas un emocijas, pašiem to neapzinoties. Atšķirībā no eksplicītās jeb deklaratīvās atmiņas (kad mēs atceramies faktus vai notikumus apzināti), implicītā atmiņa darbojas automātiski. Tātad var teikt, ka mēs piedzīvojam atmiņu, nevis to atceramies. Un paši nemaz nepamanām, ka tas ar mums konkrētajā brīdī notiek. Praiminga efektu neirobioloģija skaidro ar neironu tīkla aktivizēšanu. Tā ir mūsu atbildes reakcija, kad aktivizējas tieši tie neironu tīkli, kas saistīti ar konkrēto stimulu jeb kairinātāju. Un šie aktivizējušies neironi iesaista savā aktivitātē arī atbilstošus tuvākos apkārtējos neironus.

Ikdienā mēs saskaramies ar dažādiem praiminga veidiem:

  • Semantisko – kad viens vārds vai izteikums sagatavo mūs nākamā vārda vai izteikuma uztverei, kas saistīti ar iepriekšējo. Kā tas bija šī raksta pirmajā teikumā, kad vārds “acīs” sagatavoja mūs vārda “ausīs” uztverei.
  • Emocionālais praimings – kad emocijas sejas izteiksmēs vai fotogrāfijās mēs uztveram tā, kā mūs sagatavojis iepriekš notikušais emocionālais stimuls.
  • Konceptuālais praimings – balstīts kopējā tematikā vai koncepcijā. Piemēram, pēc raksta izlasīšanas par veselības tēmu, mēs sarunās vēlāk biežāk pamanīsim un arī paši pieminēsim ar veselību saistītus tematus.

Kas attiecas uz pārdošanu un reklāmām, tad pietiek ar astoņiem atkārtojumiem, kā vienā no savām intervijām stāsta neirobiologs Morans Serfs (Moran Cerf), lai mums uz otro secībā parādīto objektu izveidotos līdzīga reakcija kā uz to, ko redzējām pirmo. Tādēļ es, ja sajūtu sevī pēc reklāmas ieraudzīšanas kaut ko no redzētā nopirkt, atgriežos pie šīs lietas pēc kāda laika, piemēram, nākamajā dienā, un savā iztēlē to aplūkoju it kā vakuumā. Proti, es apzināti attīru šo lietu un savu uztveri no citiem stimuliem, kas varētu ietekmēt manu lēmumu attiecībā uz konkrēto priekšmetu.

5 soļi, kā ikdienā izmantot praimingu savā labā.

1.      Sāciet savu dienu ar pozitīviem rituāliem: klausieties iedvesmojošu mūziku, meditējiet vai varbūt izlasiet kādu rindkopu jūs motivējošā grāmatā. Tas palīdzēs noskaņot smadzenes uz notiekošā pozitīvu uztveri.

2.      Izmantojiet vizuālus stimulus, piemēram, attēlus, kas saistīti ar jūsu mērķiem. Izvietojiet tos vietās un lietās, kur varat tos bieži redzēt. Šie atgādinājumi aktivizēs smadzenes jums svarīgu uzdevumu izpildīšanai.

3.      Lietojiet “uzturā” informāciju, kas atbalsta jūsu mērķus. Piemēram, ja jūsu mērķis ir kļūt veselākam, tad lasiet grāmatas un rakstus par veselīgu dzīvesveidu un skatieties atbilstošus video. Tas izveidos ap jums informācijas telpu, kas jūs iedvesmos un motivēs.

4.      Izveidojiet vidi, kurā jūsu mērķi un centieni tiek cienīti un atbalstīti. Komunicējiet vairāk ar tiem, kuri “uzlādē” jūsu baterijas un pēc komunikācijas ar kuriem gribas dzīvot un piepildīt savus sapņus. Apkārtējie ietekmē mūsu uztveri un domāšanu. Tāpēc izvēlieties tos, kuri noskaņo jūs uz panākumiem un uz to, ka jums izdosies iecerētais. Agrāk vai vēlāk, tā vai savādāk.

5.      Pārvaldiet savu uzmanību un apzināti vadiet to. Piemēram, ja darbā izjūtat spriedzi, padomājiet un atgādiniet sev, kāpēc jūs šo darbu darāt vai par saviem sasniegumiem. Pajautājiet sev, vai tas, kam jūs veltāt savu uzmanību lielāko laika daļu, atbilst jūsu galvenajām vērtībām, tam, kas jums pa īstam svarīgi?

Neirobiologi uzskata, ka pat nelielas pārmaiņas mūsu apkārtnē var kardināli mainīt mūsu uzvedību. Vienā no pētījumiem dalībniekiem bija uzdevums domāt par saviem mērķiem un vienlaikus iztēloties pozitīvus tēlus, un viņi sasniedza tos ātrāk un efektīvāk nekā tās dalībnieku grupas, kuri neiztēlojās pozitīvu atainojumu. Pamēģiniet kādu no šeit minētajām metodēm jau šodien un sajutīsiet, ka jūsu smadzenes sāk vairāk strādāt jūsu labā.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru