trešdiena, 2024. gada 28. augusts

KĀ STĀSTI PAR SEVI IETEKMĒ MŪSU DZĪVI, NEIROBIOLOĢIJAS SKATĪJUMS

 

Ja jūs, līdzīgi kā es, savā dzīvē gribat laiku pa laikam kaut ko mainīt, tad ir vērts sākt ar stāstiem, ko stāstāt sev par sevi. Mēs katru dienu tos sev stāstām – par savu pagātni, tagadni un nākotni. Šie stāsti veido mūsu pasaules uztveri un uzvedību. Neirobiologs Morans Serfs (Moran Cerf) savās intervijās skaidro, ka mūsu smadzenes nevis vienkārši fiksē notiekošo, bet arī interpretē to, radot subjektīvu realitāti (manā grāmatā tas aprakstīts nodaļā par emocijām). Mūsu atmiņas un domas par nākotni var nebūt visai precīzas, bet tās veido mūsu identitāti un ietekmē visas dzīves jomas.

Kā tas notiek: Smadzenes apstrādā informāciju caur mūsu pārliecību un pieredzes filtriem. Piemēram, ja esam pārliecināti, ka parasti piedzīvojam neveiksmi un mūsu plāni izgāžas, smadzenes meklēs tam apstiprinājumu katrā situācijā. Un tieši tāpat pozitīvi stāsti par sevi var kļūt par spēcīgu instrumentu jaunu iespēju un panākumu veidošanā.

Zinātniskais skatījums: Morans Serfs saka, ka, mainot stāstus savā galvā, mēs burtiski varam mainīt smadzeņu darbību. Tas līdzinās dzīves scenārija pārrakstīšanai, kurā jūs esat galvenais varonis. Piemēram, “es esmu neveiksminieks un lūzeris vietā” var sākt sev teikt “es mācos no savām kļūdām, tagad es par šo lietu zinu vairāk, un es kļūstu stiprāks”. Šie jaunie iestatījumi palīdz izveidot jaunus neironu savienojumus, kas ietekmē mūsu emocijas un uzvedību.

Ko darīt: Sāciet pievērst uzmanību tam, ko jūs sev sakāt par sevi. Var pierakstīt stāstus, kas riņķo galvā, un jautāt sev: tie mani atbalsta vai ierobežo? Pakāpeniski negatīvos apgalvojumus aizstājiet ar konstruktīvākiem. Pamēģiniet uzrakstīt jaunus scenārijus, kur jūs sasniedzat kāroto.

Mainot iekšējos stāstus, mēs mainām savu nākotni. Jūs esat sava stāsta autors un vienīgi jums lemt, kāda būs tā nākošā nodaļa.

Attēls: psiholoģes T.Mužickajas kārts no komplekta "Знаки Вселенной"


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru